--Tangodansen met reserve?

Moet een man de uitgestelde omhelzing met de eerste tango verdienen, door zich in open stijl 'goed te gedragen' zodat hij pas tijdens de tweede tango de omhelzing van de dame daadwerkelijk krijgt?

Door Rob Nuijten

Afgelopen weekend sprak ik een Nederlandse tanguera die vertelde over haar ervaringen met een Argentijn. Hij wilde hun eerste tango gelijk in de omhelzing beginnen, terwijl zij juist nog wat afstand wilde bewaren. Tijdens hun dans bleef de Argentijn proberen haar tegen zich aan te krijgen, terwijl zij zich daartegen bleef verzetten door met haar beide armen de door haar gewenste afstand af te dwingen. De man gebruikte kracht om de omhelzing te bereiken, dus zij gebruikte net zoveel kracht om die te voorkomen.

Haar favoriete danshouding was wel de omhelzing, maar pas, als zij de man vertrouwde, dus niet bij de eerste dans. Haar conclusie was, dat de man het verkeerd had aangepakt.

Maar... pakte zíj het dan niet verkeerd aan? Haar favoriete danshouding is immers de omhelzing en uiteindelijk wil ze dat met deze man ook proberen te bereiken. Maar waarom zou een vrouw de vloer opgaan met een man waarmee ze die omhelzing niet gelijk aandurft? Straalt die man iets onbetrouwbaars uit, waarom kiest zij hem dan voor een tango? Als hij zich op de vloer, in die omhelzing dansend, zich niet prettig zou blijken te gedragen, wat belet haar dan de dans af te breken? Is dat, omdat je zoiets 'nu eenmaal niet zo gemakkelijk doet'? Ik denk dat wat je nu eenmaal niet zo gemakkelijk doet, is: met een dergelijke reserve de vloer opgaan voor een tango! Doe je wel genoeg moeite om te voorkomen dat je eigen keuze voor een danspartner dermate onprettig uitpakt?

Stel, je bent nog steeds die dame die bij voorkeur in omhelzing danst, de DJ draait in 'tanda's' (setjes van 4 tangos worden onderbroken door een kort pauzemuziekje) en je danst de hele eerste tango op een afgedwongen afstand. Het kan best zijn, dat je danspartner denkt: die vrouw houdt van open stijl, ik heb mij vergist. Hij denkt misschien: misschien ruik ik onprettig, aangezien zij mij wel afstand op houdt, en die vorige man niet. Of hij kan simpelweg de hele tango denken: waarom is het toch, dat zij haar armen zo stram houdt dat zij op afstand blijft? En na een dans kapt hij ermee, want open stijl is helemaal niks voor hem en het laatste wat hij wil is in zo'n danshouding, die de zijne niet is, op de vloer gezien te worden. De tweede tot en met vierde tango van de tanda, waarin de vrouw hoopte met de man in een omhelzing te kunnen komen, zullen niet meer plaatshebben.

Je kan denken: die man communiceerde niet. Maar hij geeft herhaaldelijk aan dat hij de omhelzing prefereert, terwijl zij die wens uitstelt. Dat hij met meer en meer kracht de omhelzing probeert door te zetten, pleit inderdaad niet voor hem. Hij respecteert het onverwachte doch duidelijke afstandhouden van de vrouw niet. Dat hij het niet bij één poging laat, kan ik mij voorstellen, maar een geworstel had het nou ook niet hoeven worden. Maar heel legitiem vind ik het echter, wanneer de man het dan na die ene tango voor gezien houdt. Hij danst milonguero, als de vrouw hem geobserveerd had, had zij kunnen weetn dat hij enkel in omhelzing danst. Reserve voor andermans nabijheid terwijl men een tango danst is hij nou eenmaal niet gewend, en hij is ook niet van plan eraan te wennen. Dat hij daarmee deze dame voorlopig kwijtraakt, is een risico dat hij incalculeert. Haar laten staan is denk ik de beste optie. Hem laten staan ook. Beiden hebben zich vergist in hun keuze. Misschien moeten zij elkaar nog wat langer observeren voordat het een volgend keer gaat lukken. Beide willen immers de tango in omhelzing dansen.

Mijn mening is: begin niet aan een tango met iemand jegens wie je een reserve jegens nabijheid koestert, en pas als de danspartnerkeuze alsnog een vergissing blijkt te zijn (jouw vergissing!), neem je een maatregel die de gewenste orde herstelt.

Rob Nuijten