|
Archive page nr 5
Back to the archive's index-page
Back to the frontpage
of the Tango Agenda
Jaap Vermeer
Foto © Rob Nuijten
|
In
memoriam Jaap Vermeer
29 december 1946 - 29 maart 2014.
In de nacht van vrijdag op zaterdag, dus in de ochtend van 29 maart, is
Jaap, van een tangosalon op weg zijnde naar huis, met zijn auto
verongelukt. Daarmee heeft hij veel mensen in ongeloof en met enorm
verdriet achtergelaten: zijn vriendin Jooske, zijn zoon Joris, zijn
zussen en broer, en vele, vele vrienden, en collega's die
vanzelfsprekend ook zijn vrienden zijn. Het is voor velen nog
onvoorstelbaar, dat een zo intens levende man, een zo warme kanjer van
een kameraad, die ondanks zijn 67 jaren nog aan een nieuwe carričre
begon en nog grote plannen had voor de tango, er zomaar ineens niet
meer is.
Als Jaap je vriend was, dan hád je er ook een. Praten over koetjes en
kalfjes, dat zou met Jaap niet lukken. Hij wilde het diepe in met je.
Hij wilde je echt kennen, en zich laten kennen, om vervolgens echt van
jou te houden. Als zijn vrienden en vriendinnen leden aan heftige
pijnen door nare ziekten, of zielepijnen, dan leek het wel of hij die
pijn net zo intens wilde beleven, alsof hij verwachtte dat dat de pijn
bij de ander zou verminderen. Toen een hartsvriendin een langdurig en
zeer pijnlijk sterfproces doormaakte, heeft Jaap zo intens meegeleden,
dat ik meende te moeten zeggen: "Jaap, je kán haar pijn niet overnemen,
en deze te verdubbelen heeft geen zin. Je moet iets overhouden voor
jezelf, als het jouw tijd is om doodziek te zijn". Ook voor andere
vrienden met pijn heeft hij op deze wijze veel betekend. Van Jaap
kregen zij een warme interesse en volop steun. Maar misschien had Jaap
gelijk. Geen slopende ziekte trof hem, geen langdurig sterfproces, maar
een plotselinge dood. Zó plotseling, dat afscheid nemen en vaarwel
zeggen, bij leven, niet meer mogelijk was, zelfs niet voor Jooske die
op dat moment zo dichtbij was.
Jaap danste tango. En zoals Jaap nu eenmaal was, stortte hij zich er
dan ook volop in. Hij werkte voor 'de radio' als documentairemaker en
'geluidsvormgever' zoals hij dat graag noemde, en zijn eerste dansles
viel dan ook samen met een reportage die hij maakte over de tangodans,
waarbij hij dansleraren opzocht en interviewde. De muziek interesseerde
hem natuurlijk ook in hoge mate, en hoe men al dansend de muziek kon
interpreteren. Toen ik als eigenwijze publicist van de online Tango
Agenda eens een kwestie over dansbaarheid van enige muziekstukken
besproken wilde zien, wist ik, dat ik in Jaap de juiste man zou vinden
om de dialoog hierover aan te gaan met de eveneens zeer gerespecteerde
bandoneonist Santiago Cimadevilla. Zie de pagina dansbare-Morena
Toen onze stichting Luna de Tango voor een benefiet-tangogala twee
tango-orkesten bereid had gevonden te komen spelen, bleek dat de
aanwezige geluidsapparatuur een puinhoop was. Jaap, echter, heeft
urenlang geknutseld, en geniale oplossingen bedacht om de concerten te
redden. Zelfs nadat hij de nacht ervóór nog uren had gewerkt aan een
muziekcompilatie die essentieel was voor de dansoptredens. Vervolgens
presenteerde hij de avond op de hem typerende charmante wijze.
Zie luna/avondprogramma
Dat Jaap je graag, als cadeautje, verraste met iets waar hij goed in
was, bewijst ook weer deze geestige sneeuwbaltango die hij voor de
verjaardag van een vriendin in elkaar zette: Sneeuwbaltango.mp3
Het kon niet lang uitblijven dat Jaap, met collega Gustavo Pazos een
lange radiodocumentaire over de ontwikkeling van de tango zou maken,
die in negen delen is uitgezonden op Radio 6 bij 'NPS in concert
Passaat'. Daarbij resulteerde deze onderneming in drie concerten van
fameuze Argentijnse tangomusici met het Metropole Orkest. Zie Docu Radio 6
Jaap was begonnen aan een voor hem nieuwe vorm van documentairemaken:
niet enkel
geluid, maar óók beeld. Hij volgde een cursus en ging met het geleerde
gelijk aan de slag. Vrienden, óók mij, bood hij áán, ter oefening, een
videoverslag te maken van een voor hen belangrijk evenement, en
vervolgens had je een professionele camera- en geluidsman-in-één op je
feest, die na dagen en dagen (en nachten misschien wel) van monteren,
met een indrukwekkende documentaire aankwam.
Op zijn 67-ste en helaas laatste verjaardag legde Jaap aan zijn
vrienden een groot plan voor. Hij wilde heel graag de ontwikkeling van
Nederlandstalige tango een 'boost' geven. De complexiteit van het plan,
deed me duizelen. Maar Jaap had al eerder bewezen dat hij grote en
complexe projecten aankon. Zijn energie leek óók niet óp te kunnen.
Jaaps laatste levensavond was dan ook gevuld met enige van deze
passies: Jaap presenteerde het video-verslag dat hij van vriend Harry
zijn 80-ste verjaardag had gemaakt. Daarna voegde hij zich bij zijn
vriendin Jooske om in Studio de Plantage de tango te dansen. Onderweg
naar huis echter verloor hij in een flits zijn zo waardevolle leven.
Jaap werd herdacht op de middag van zaterdag 5 april, in Amsterdam,
door zijn familie en honderden vrienden.
Rob Nuijten
Vriend van Jaap en uitgever van deze Tango Agenda |
|
|
Amsterdamse Tango in UitKrant van oktober.
Door Maureen van Althuis
Download PDF
Insiders: spot de 2 foto's van Tango in 'El Tren', NS station Haarlem
;-) |
|
|
Spotted:
Tangoschool Cuartito Azul prepared a choreography
for the Otros Aires concert in Rotterdam, Sept 23
YouTube |
|
|
Noche de
Carnaval
Juan Carlos Cáceres connects Tango, Murga, Ragtime, and Dixieland in
his album Noche de Carnaval.
See 8 minute trailer at YouTube with many musical examples
Mananamusic#p/u/2/IXOIxM_UyyU
|
|
|
'Tango, a
Story with
Jews'
Trailer
October 30, 2011, Amsterdam, in Pathé Tuschinski Theatre.
www.jhm.nl/actueel/
joods-film-festival/films/tango
After the documentary: a 2 hour tango dance salon in VIP room
of theatre, opening with a dance performance by Thomas & Diana,
teachers of Academia de Tango in Amsterdam. DJ Rob Nuijten.
Free tangosalon comes with a ticket for the documentary.
Organised by the Jewish FilmFestival in coop with Torito PasionArte
|
|
|
Sept
24, 25 (2011) Amsterdam
When
1+1=1
Meeting
dancer/writer Gabriela
Condrea
Gabriela Condrea, tango
dancer/teacher and writer of the book 'When 1+1=1' about 'that
impossible connection', is visiting Amsterdam this weekend of September
24, 25.
I found her open to any questions I had about her book and her
teaching, so here's the result of that, on a special page. Click here.
Enjoy!
Rob Nuijten, the editor |
|
|
Ivo Coljé overleden
Ivo Coljé, haagse tanguero, is op 2 maart, na een kort ziekbed, op 61
jarige leeftijd overleden.
Ivo was een kunstenaar en 'Den Haag' kent vooral zijn sculptuur 'Haagse
Jantje', al 30 jaar uitkijkend over de Hofvijver aan de Lange
Vijverberg.
Ivo organiseerde al meer dan 20 jaar tango in Den Haag
('TangoInDeBuurt'), en gaf les en optredens. In de jaren '90 regelde
hij workshops van de befaamde maestros Antonio Todaro, 'Pepito'
Avellaneda, Pupi Castello, maar ook een eerste hommage aan bandoneonist
en orkestleider Alfredo Marcucci (in het Korzo theater) en aan
tangodanseres Mirta Diaz. Natuurlijk was hij als kunstenaar en
tangodanser óók actief in het organiseren van tentoonstellingen van
tangokunst. Hij zal net als ieder mens zijn tekortkomingen hebben
gehad, maar ik ken hem enkel als een hoffelijk, royaal, en beminnelijk
mens. Oók de laatste keer dat ik hem sprak, in het Lucent theater in
Den Haag, was hij één en al zachtaardigheid en vriendelijkheid. Zijn
heengaan was voor mij een volslagen verrassing die pijnlijk duidelijk
maakte dat het lot van een te vroege dood iedereen kan treffen, daarbij
de achterblijvende naasten niet sparend voor verdriet en gemis.
Rob Nuijten
Amsterdam
Ivo's
Facebook pagina. Enkel
Facebookvrienden kunnen de boodschappen lezen die men hier ter
nagedachtenis aan Ivo achterlaat.
Het nieuws van Ivo's overlijden op de pagina van Omroep West:
www.omroepwest.nl/nieuws/maker-haags-jantje-overleden
|
|
|
Juan
Martin
Carrara
& Stefania Colina
in Amsterdam, Nov 23-27 (2011)
for worksops and shows
Video (by Genevieve Ruocco)
|
|
|
Tango Protesta
20 november 2011. Yerpun & Inge danced a
Tango at the Dam
square in Amsterdam as part of the protest demonstrations "Hete Herfst". (We
are the 99%).
This Tango event was organised by Rob
Nuijten (© foto) on request of Hete Herfst. |
|
|
Virginia Gómez
& Christian Márquez
Great dance performances in salon Santa Milonguita, Amsterdam
Link to video
|
|
|
Tonny 75!
Tonny van 't Hoff, founder of Tangoschool Rotterdam, organisor of the
popular Biezenmortel Tango weekends, organisor of tango holidays with
various dance couples, reached the age of 75 in the night of August 13
to 14. Her friends and admirors organised a huge and well visited
surprise party for her in Scala, in EIndhoven. Congratulations Tonny!
|
|
Gouda
|
Outside
and intimate
It doesn't need to be an exhibitionists event, dancing in open air
milongas in the Netherlands.
In Gouda the open air milongas of Tango d' Oro are
organised in the enclosed courtyard of Museum GoudA.
Click
here for enlargement of photo
All photos at a Facebookpage
© copyright photos 2011 Ilona Prinsen.
|
|
Culemborg |
In Culemborg there's
open air milonga at the courtyard of a museum as
well, organised by Tangation. |
|
|
Ariel
Hernández Cuarteto
March 19, 2011, Tropentheater Amsterdam
A review by Rob Nuijten (© copyright 2011)
'Subtle' is the first word that came to my mind, when Ariel started
playing the first piece. Very very subtle. He then told us about his
appreciation of the acoustic quality of this concert room of the
Tropentheater. He definitly knew how to use it. And so did the sound
engineer he brought from Spain who amplified the sound just as subtle,
where needed.
'Delicate' is the second qualification I'd like to describe the Ariel
Hernández Cuarteto's music with. Ariel's arrangements of wellknown
tango tunes like El Choclo, Pavadita, Oblivion, makes you experience
these songs a whole lot different than before. His own compositions
could not be simply categorized as 'tango', since the rhythme of the
tango may be totally abandoned. We may call it fusion, sometimes, or
jazz another time. As double bass player Lila Horovitz told the
audience the quartet believed the tango should keep being renewed to
stay alive. Lila is a strong promotor of renewal of the tango, already
since 'the ninetees'. The concert as well as the CD, contains one
composition of hers, called 'Be my Guest'. She's also the very
experienced tango dancer of the group. While she plays the double bass,
she can't stand still and why should she. The violinist Ana Hernández,
cousin of bandoneonist/composor Ariel, has picked up tango dancing as
well, as I was happy to discover in the tangosalon that followed, and
also Ariel himself produced a short moment of non pretencious
tangodancing with Lila in the back of the stage. Pianist Juan Cruz
Peńaloza accompanied the lady musicians to the tango salon but I did
not see him make any attempts to put a foot on the dance floor, though
they were literally the last ones to leave the milonga. They said to
really appreciate the level of the dancers in Amsterdam.
With all the subtlety and delicacy the cuarteto also managed to produce
the heavier, robust sounds of tango, and also then not one tone was
played without a reason. Some modern orchestras produce an impressive
amount 'noise' to make a statement about anger. Not this cuartet.
There was only one dissappointment: the CD 'Tango Works In Progress'
containing only 7 tracks with a total of just 33 minutes. I wanted to
have it anyhow. For what ís on it.
Lovely musicians, and a pleasure to talk with. It's been a great
pleasure, ladies and gentlemen.
|
|
|
Angel
Coria
Dancer
Before his workshops, in February 2011 in Amsterdam, he did some
marvellous performances with Marianne van Berlo, all improvised.
Tango, Mi Serenate
Tango, El Nene de Abasto
Milonga, Mi Vieja Linda
Vals, Eternamente
I thought it was a very inpiring set of performances again (it's not
the first time Angel came to Studio De Plantage in Amsterdam) and I'm
glad there's some webvideos provided by Tango Argentino Arjan &
Marianne to share some of the experience with you all.
A smooth dancer he is. Elegant, and with musicality. Not letting
complexity of steps get in the way of the dance. Grounded, but by times
on his toes, combining technique, lead and playfullness. It was clear
that Angel and Marianne were 'having a ball' while dancing. Relaxed,
nothing overdone, and towards the end, joking a bit. Really dancing.
|
|
|
Ben jij
wel een authentieke tanguero?
By Rob Nuijten © copyright 2011
We gaan het zien...
Ach, in welke film was het nou ook al weer, waarin een flamencolerares
haar leerlingen vertelde dat de flamencodans een uiting van boosheid
is? De boosheid van de vervolgde gitano. Wow! Dát vergeet ik niet meer.
Het maakte veel duidelijk.
"Kan je dan wel flamencodansen als je niet boos bent?" mag je je dan
afvragen...
En wat is tangodans dan? Een uiting van enzaamheid, liefdesverdriet,
heimwee? Een uiting van verleidingsdrang, een gevecht tussen mannen om
het leiderschap?
(Carlos Gavito (overleden in 2005) doet het even vóór in de show
'Forever Tango'. Klik Video
of plaatje hierboven).
Kan je wel tangodansen als je niet eenzaam bent, liefdesverdriet of
heimwee hebt? Kan je wel tangodansen als je niet wilt verleiden, of
geen hierarchie hebt te betwisten?
Bij flamencodansers, mannen noch vrouwen, zal je niet gauw een glimlach
aantreffen zolang ze deze kunst ten uitvoer brengen. En wat een
buitenstaander nogal eens opmerkt bij het bezoek aan een tangosalon, is
dat de dansers niet bepaald vrolijk kijken. Bij de vrouwen vermag je
nog
weleens een gelukzalige glimlach ontwaren, maar een man die met een
smile
danst, daarbij klopt iets niet. Hij spoort niet of hij vergiste zichbij
de keuze van zijn hobby.
Volgens journalist / psycholoog / salsa-, merengue-, bachata en
tangodanser Victor Levant was de tangodans de vervanger van het
messengevecht, vroeger. Tango zou gaan om respect, en selectie...tussen
mannen.
Maar wat is het dan nu? Is het nog steeds een gevecht van mannen,
ook al dansen zij met vrouwen?
Sommige gebeurtenissen in de hedendaagse tango lijken die theorie te
ondersteunen. Andere gebeurtenissen lijken die theorie te bestrijden.
Onze cultuur, en onze ideeën over correctheid, kunnen dan in die
'slordige honderd jaar' zijn veranderd, maar dat wil niet zeggen dat we
de nu als 'primitief' beoordeelde neigingen werkelijk kwijt zijn. Het
is goed mogelijk, dat de mannen deze neiging, vooral met de competitie
met de andere mannen bezig te zijn, slechts weten te onderdrukken,
zolang zij daar een voordeel in zien.
Tango voor het verkrijgen van respect, en als methode van selectie.
Wow. Gaat het tussen de mannen, om het onderlinge leiderschap?
De opstanden in de NoordAfrikaanse landen, tegen de leiders die door
hun machtsmisbruik zo lang konden blijven zitten... zouden die niet
nodig geweest zijn als zij eerder de tango hadden ontdekt. Want één
ding mag je opvallen, als je op Torito.nl de geografie van de tango
bekijkt in de noordAfrikaanse landen: het bestaat er zo goed als niet.
Ik herinner me nu World Pressfoto's van jonge Sovietmilitairen, die
dansles krijgen. En nee, ze dansten daarbij niet met vrouwen, maar met
elkáár. Natuurlijk waren zij in de veronderstelling dat zij later als
gedisciplineerde officieren met flauwvallende bleke schonen door een
balzaal zouden zwieren, maar de danslesverplichtende legerleiding zag
dat waarschijnlijk niet als het hoogste doel. Het ging waarschijnlijk
ook dáár om het selecteren van leiders. Legerleiders, aanvoerders.
Victor Levant is 3 jaar geleden de eerste versie van zijn zojuist
uitgekomen boek gaan rondsturen naar diverse tangueros, over de wereld
verspreid. Oók ik mocht het inzien, en liefst ook commentaar leveren,
maar ik liet hem toch maar weten dat ik te weinig van de tangohistorie
af wist om de resultaten van zijn research in twijfel te trekken. En
dan nog: als het ene boek het andere weerspreekt, wie heeft er dan
gelijk?
Wel las ik eens ergens, dat de vrouw in de klassieke tango niet zozeer
tot overgave verleid wordt, om vervolgens de man geheel 'ter wille te
zijn', doch dat zij veeleer 'vernietigd' wordt. De bekende eindpose met
haar achteroverhangend lichaam, zou niet zozeer uitdrukken dat zij zich
daarbij, al dan niet symbolisch, overgeeft aan zijn wellust, maar
berust in haar einde. En als we dan toch de vergelijking willen maken
met liefde en ellende: een tangodanser is niet als een Cassanova, die
met vrouwen dartel omgaat, in vrijheid en blijheid, maar als een Don
Juan, die, als het hem gelukt is, de vrouw te onderwerpen, alsnog per
definitie haar hart breekt, met fatale afloop. Het gaat Don Juan dus
niet om haar liefde, maar om te bewijzen dat hij de machtigste is.
A Pickpocket's History of Argentine Tango
Victor Levant, 18 januari 2011
www.createspace.com/3481517
Met het bovenstaande in gedachten is het misschien ook eens leuk een
volgende salon te bezoeken:
Zie je de Cassanova's, zie je de Don Juans, zie je situaties die de rol
van de vrouw als object van verovering bevestigen, of zie je dat zij
dienen als strijdros in een gevecht om de titel van OpperMacho?
Misschien kan je hetzelfde ontdekken bij de vrouwen, want to nu toe is
het enkel weer over mannen gegaan. Wat doen de vrouwen in de
tangosalon? Kan iemand daar óók een boek over schrijven?
Rob Nuijten
Editor van deze webpage
|
|
|
To
Tango in Iceland
René & Gabrielle, Tangodancers/teachers of TangoTalks, Amsterdam,
went to Iceland with the orchestra Tango Extremo.
Here is their blog (in dutch however, but with pictures that tell some
the story without words)
tangotalksontheroad.blogspot.com/
|
|
|
Nueva Manteca:
'Tango con Clave'
Video (click here): Bandoneonist Mattias
playing in the group 'Nueva Manteca'. Pianist Jan Laurens Hartong
explains how the Afro-Caribian, Brazilian and the Rio De La Plata
rhythms are mixed in the search of a new kind of music.
Text in Dutch, however.
'Uitontwikkelde muziek wordt weer
interessant door externe invloeden'
Ben van den Dungen over het Dutch Latin Collective
Het Dutch Latin Collective is bezig aan haar eerste seizoen, met een
programma dat een confrontatie tussen, en een symbiose van, de drie
hoofdstromingen van de Latijns-Amerikaanse muziek tot stand wil
brengen: Afro-Caribisch, Braziliaans en de muziek uit de Rio de la
Plata, waaronder tango. Initiatiefnemer Ben van den Dungen stelt dat
die genres vrijwel uitontwikkeld zijn en dat een kruisbestuiving weer
heel veel mooie nieuwe muziek kan opleveren. Een interview over de
achtergronden van een ambitieus project.
Lees het artikel van Erk Willemsen op
MixedWOrldMusic.com
Nueva Manteca on MySPace
Music and tourdata |
|
Cecilia González and Ariel Sicorsky discovered that tango and Pa Kua
Chang (a sophisticated Chinese martial art) are governed by the same
underlying principles. |
Tango and martial
arts of the Far East
By Rob Nuijten © copyright 2011
Years ago, I noticed that one of the lady tangodancers in Amsterdam was
able to respond to any improvisation in my lead with surprising
improvisations of her own while being staying in perfect balance, or
playing with us being deliberatly off balance. Her moves were very
clear and therefor easy to respond to with as a 'leader'.
She said she had never taken tango dance lessons, but had been
practising chinese martial arts for years.
Cecilia Gonzáles was Mariano (Chicho)
Frumboli's dance partner once, for his first appearence at a TangoMagia
festival in Amsterdam. We haven't seen her much in the Netherlands
since then, but it's great to see where she went, with her tango art,
and how she integrated martial arts of the far east into her dancing.
Video
Cecilia Gonzáles practising Pa Kua, a chinese martial art.
NB: video may download to your hard disk immediatly. Opens with WIndows
Media Player.
Video
Pa Kua Chang, fast, demo by a chinese lady
Video
Pa Kua Chang, extensive demo by a chinese man
Videos
Cecilia Gonzales dancing tango with various partners.
|
|
|
AquaTango
Tango dance instruction in the swimmingpool, by Ariel Sicorsky, in 2006.
More about AquaTango see Cecilia Gonzáles' webpage
www.tangomotion.com/
aquatango-eng.php
The above were tips from Aad van de WIjngaart, tango dancer and
practisioner of iaido, a japanese martial art.
Video
Various older men practising Iaido
Aad van de Wijngarat wrote, in Dutch, to Torito.nl's editor:
Zelf zie ik een aantal raakvlakken tussen iaido en
tango. Bijvoorbeeld:
- het richten van aandacht en energie
- de connectie met de dame lijkt op 'ki-ken-tai no ichi': de eenheid
van zwaard, lichaam en energie
- de opbouw van een stap, vanaf de onmerkbare inleiding door de heer,
via de verplaatsing, tot de landing op het accent, lijkt op het
technische principe 'jo-ha-kyu' (soft-smooth-sharp) van een zwaardslag.
Zeami Motokiyo, een beroemde Noh-toneelschrijver uit de middeleeuwen,
maakte een vergelijking met water: het begint als een paar druppels die
opwellen uit de grond, groeit langzaam uit tot een brede stroom, die
zich versnelt en ten slotte met donderend geraas in een waterval
omlaagstort, en dan weer een stille vijver wordt.
Een verschil tussen Japanse krijgskunsten en tango is, dat je in de
eerstgenoemde het gewicht zoveel mogelijk verdeeld houdt tussen beide
voeten. In de Chinese krijgskunsten schijnt het gewicht vaak juist
voortdurend verplaatst te worden van de ene naar de andere voet.
|
|
|
Sword play trailer Peter Seitz sees a
relation between Tango and
Asian sword fight.
Whole website http://tan-do.de/
|
|
|
Go Tango in
Kazakhstan!
This webpage as well as its promising content makes me want to go to
Kazakhstan right away.
http://tangosquare.kz/
Opens in Russian, but there's an ENG button too.
|
|
|
Short
movie on YouTube. Be in for a surprise!
Dutch spoken, English subtitles.
(Tip from Hanneke Nieste)
Video
|
|
|
"Megavoleo"
(dance video)
Claudia Jakobsen (Amsterdam) likes to share this video of recording of
one of her dance projects in Buenos Aires.
Director Claudia Jakobsen. Piece "De Mi Costilla". Festival Cambalache,
El Cubo Theatre-Buenos Aires- Dic. 2010. Dancers: M. Sametband. A.
Colombo. J. Galindo. C. Jakobsen.
youtube.com/watch?v=RNI2DC9aK2I
|
|
|
'Pistón',
on music composed and played by Tjerk van der Ham, danced by Liselotte
de Stigter and Mirjam Diedrich.
August 21, 2010, Biezenmortel, the Netherlands.
Click for video
|
|
|
Natalia
Pombo & José Manrique
Danced for salon El Brujo, in Hasselt, Belgium
January 13, 2011
Videos of various dances
|
|
|
Tanguera, the show
in Amsterdam
Review (click) by Rob Nuijten ©
copyright 2011
A review of the premiere of the show in Royal theatre Carré in
Amsterdam, January 12th
Also linked from there: Reviews by others, of earlier Tanguera shows.
|
|
|
2010
TangoMagia Festival, photos!
Peter van Breugel published a selection of the
photos he took at the 13th TangoMagia Festival of
December 2010 in Amsterdam.
www.tangovista.nl
(Scroll down)
Page for ordering files or prints
|
|
|
Surprise
at 2010
TangoMagia
festival Amsterdam
Wednesday nights outstanding
performance of Greek couple
Although all of the well known festival teachers gave admirable skilled
performance, the one that realy struck me was that of the Greek couple
Loukas Balokas & Georgia Priskou, annouced as 'European heroes'.
They introduced lots of surprising combinations of steps and moves:
some romantic, some violent, 'some loud, some silent'. They danced a
choreography so well trained, that they were able to really let go and
dánce. The couple seemed totally in control of all their spectacular
moves. The expression on the lady's face was one of
sheer joy. Well deserved. Such enjoyment for the dancers themselves, as
well as for the crowd watching them, can only come with talent and
hard, hard work. But most important was their complexe choreography
fitting the
music so perfectly as if the music was written for this dance in
particular. It was the one performance that really exited me. It did
not only show skill, and pleasure, but also creation.
Loukas Balokas and Georgia Priskou have been teaching and performing at
various international festivals.
They will also perform at the New Years Eve party of the Academia de
Tango in Amsterdam.
© 2010 Rob Nuijten
editor |
|
|
Tangodancers Rob & Inez made a painting of 4x4m with their feet,
while dancing the tango.
Live music by Kay Sleking, Ville Hiltula & Anahid Khatcheressian.
Location: centre of Culemborg, the Netherlands.
Organization: LekArt foundation, assisted by Tangation
Webmovie
|
|
|
Facebook
festivals page tried to sabotage Tango Antwerp Festival
Facebook page 'Tango Festivals, Marathons and Events worldwide'
repeatedly published lies, for months, in an attempt to destroy
someone elses
tango festival. The publisher has also sent emails to tangogroups to
spread the 'news' of a presumed cancellation of the Tango Antwerp
Festival (totally untrue), while
abusing the news about Osvaldo Zottos death.
Be aware that (Facebook) pages on which the publisher himself can
publish lies, and comments about the truth can be removed, can be
abused to sabotage the very kind of events that the page says to
promote!
Please watch, read, and see
what you can do about
it...
|
|
|
|
|
|
|
|